Jocurile Copilariei - Lista pentru Jocuri Vechi din Copilarie + Regulamente

Jocurile Copilariei - Lista pentru Jocuri Vechi din Copilarie + Regulamente
  1. Spanzuratoarea Jocul Copilariei
  2.  Adevar si Provocare - Joc
  3. Sotronul - Cum se joaca
  4. Jocul de-a v-ati ascunselea
  5. Mima - Cum se joaca
  6. Podul de piatra s-a daramat - Joc al Copilariei
  7. Baba Oarba - Cum se joaca 
  8. Fazan Joc
  9. Saritul Corzii - Jocul Copilariei
  10. Magarusul - Joc
  11. Jocul Elasticul
  12. Frunza Joc
  13. Flori, Fete si Baieti - Reguli
  14. Joc Castelul
  15. Turca Joc 
  16. Patratica - Jocurile copilariei de alta data
  17. Omul Negru Joc
  18. “1, 2, 3, la Perete Stai!” - Jocuri Copilaresti
  19. Matele Incurcate Joc
  20. Joc Statuile
  21. Prinselea Joc
  22. TOMAPAN - Jocul Copilariei
  23. Ratele si Vanatorii - Jocurile Copilariei Afara
  24. “X si O” - Jocul Copilariei
  25. “Tara, Tara, Vrem Ostasi” - Jocul Copilariei




Jocurile Copilariei sunt foarte importante pentru dezvoltarea celor mici, atat in punct de vedere fizic, cat si emotional, psihic si social. Invata-ti copilul sa invete prin joaca, gestionandu-si timpul si energia inca din primii ani de viata. Desi par banale, unele dintre aceste jocuri din copilaria noastra, a adultilor, aveau ascunse lectii pe care le-am inteles mai tarziu, dupa adolescenta. Incearca sa joci si tu din nou unele dintre aceste jocuri, alaturi de cei mici, aducandu-ti aminte de zilele de odinioara in timp ce iti petreci timpul liber alaturi de familia ta!


Spanzuratoarea Jocul Copilariei


Unul dintre cele mai populare jocuri ale copilariei noastre este “Spanzuratoarea”. Acesta necesita doar doi participanti, desfasurandu-se pe hartie. Una dintre persoane este responsabila de alegerea unui cuvant, pe cat se poate de complicat, amplu sau rar, dar si de diagrama jocului copilariei, iar celalalt (“ghicitorul”) va trebui sa ghiceasca ce cuvant a fost ales. 

Spanzuratoarea Jocul Copilariei1

Regulile sunt foarte simple:

  • Ghicitorul spune pe rand litere din alfabetul limbii romane (inclusiv cele cu diacritice), in ordinea pe care el o considera relevanta, existand doua posibilitati:
    • Daca litera este corecta, ea se trece pe spatiile goale care sugereaza numarul total al acestora din care este compus cuvantul, completandu-se de cate ori apare litera in cuvant - ex.: in cuvantul “alfabet”, litera “a” apare de 2 ori, asadar va fi trecuta pe prima casuta si pe a patra;
    • Daca litera este gresita, jucatorul responsabil de diagrama o va completa, creand un omulet “spanzurat” (13 elemenete in total).

Spanzuratoarea Reguli pentru jocurile copilariei

Jocul se incheie atunci cand:

  • Ghicitorul a spus toate literele corecte, avand mai putin de 12 greseli, ori cand si-a dat seama care este cuvantul si il spune “oficial”;
  • Cand exista 13 litere gresite si este completa diagrama cu omul “spanzurat”.

 Adevar si Provocare - Joc


Acest joc al copilariei este ideal pentru ca un grup de prieteni sa se cunoasca si mai bine intre ei. Nu exista un numar minim sau maxim de jucatori, insa este recomandat sa fie cel putin 3-5 persoane si nu mai mult de 10-15, astfel incat ideile sa fie cat mai diversificate, dar timpul de asteptare sa nu fie foarte mare.

In urma unei metode de alegere se va decide cine incepe, existand mai multe modalitati de pasare a “oratorului” (cel care intreaba “Adevar sau Provocare?”:

  • De la stanga la dreapta;
  • De la dreapta la stanga;
  • Se face o extragere aleatorie - ex.: biletele cu numele participantilor;
  • Ordine alfabetica;
  • Aleatoriu - fiecare persoana alege la intamplare pe cine sa intrebe (poate interveni subiectivismul si pot aparea probleme in acest sens).

Atat intrebarile, cat si provocarile, ar trebui sa fie personale, insa ele nu trebuie sa incalce legi care aduc o sanctiune juridica, ori sa conduca la vatamari de orice natura. Ele doar sa ajute la iesirea din zona de confort si la crearea unor noi amintiri impreuna, la socializare si dezvoltarea personala.


Sotronul - Cum se joaca


Unul dintre cele mai cunoscute jocuri ale copilariei noastre, care este raspandit la nivel international, este Sotronul. Acesta este foarte simplu, ideal fiind pentru zilele frumoase pe care copii le petrec afara, in aer liber. 

Desi exista nenumarate modalitati prin care se poate desena (cu creta) si juca Sotronul, la baza este vorba despre crearea unui traseu care este parcurs dus-intors, folosindu-se atat saritul intr-un singur picior, cat si in ambele (in majoritatea cazurilor, pe forme geometrice numerotate de la 1 la 8). 

Sotronul Reguli pentru jocurile copilariei

Jucatorul arunca un obiect (piatra, creta, crenguta etc.) in forma (pe rand, in fiecare casuta - totalul rundelor unei serii este totalul numerelor care se afla in forma desenata), acesta cazand intr-o zona anume (pe un numar). El va trebui sa parcurga traseul pana la casuta respectiva, ba intr-un singur picior, ba folosindu-se de ambele, sa ia obiectul si sa se intoarca in acelasi fel. 

Ordinea jucatorilor se stabileste de la inceput, jucatorul fiind descalificat (lasa urmatoarea persoana sa isi incerce norocul), daca:

  • A calcat pe liniile trasate cu creta;
  • Isi pierde echilibrul si cade;
  • Arunca obiectul in afara formei.


Jocul de-a v-ati ascunselea


Inca din vremuri antice, printre cele mai populare jocuri ale copilariei se afla si “de-a v-ati ascunselea”. Acesta este o activitate atat pentru exterior, cat si pentru interior, necesitand cel putin doua personaje. Unul dintre acesta va avea rolul de a cauta ceilalti jucatori, dupa ce a numarat pana la un numar prestabilit si a tinut ochii inchisi, ori a fost legat la ochi cu un material, pentru a nu putea vedea unde s-a ascuns toata lumea. Dupa ce a terminat de numarat cu voce tare, el va spune cat poate de tare “Cine nu e gata, il iau cu lopata”, apoi va incepe sa caute. 

De-a V-ati Ascunselea Regul pentru jocurile copilariei

Exista cateva variatiuni in ceea ce priveste sfarsitul jocului, astfel incat:

  • Primul gasit va fi pierzatorul, el trebuind sa fie cel care numara runda viitoare;
  • Cel care cauta trebuie sa gaseasca toti jucatorii pentru a castiga, iar daca altcineva ajunge la punctul de pornire al jocului (unde s-a spus numaratoarea), numaratoarea va fi facuta de catre aceeasi persoana.


Mima - Cum se joaca


Jocul de mima este deseori intalnit in sfera artei teatrale, insa treptat a fost preluat si transformat intr-o activitate perfecta pentru timpul liber petrecut alaturi de prieteni si familie, fie ca este vorba de copii sau adulti. Regulile sunt destul de simple, in mod special datorita faptului ca pot fi usor “personalizate” si adaptate preferintelor jucatorilor. 

Mima se poate juca atat individual (fiecare jucator se reprezinta doar pe sine), dar si in echipa. Persoana care are rolul “protagonistului” va interpreta un rol, exprimand doar prin limbajul non-verbal ceea ce joaca, celelalte persoane trebuind sa ghiceasca cine sau ce anume mimeaza aceasta. Cel care a ghicit va prelua stafeta. 

Toata actiunea se desfasoara intr-un timp prestabilit, astfel putandu-se acumula puncte, daca jucatorii stabilesc in prealabil acest lucru.

Exista anumite aspecte care difera de la caz la caz, precum:

  • Se pot alege teme specifice (ex.: desene animate, celebritati, animale etc.), ori se poate elimina aceasta limita;
  • Tema interpretarii:
    • Poate fi data de catre echipa adversa interpretului, acesta trebuind sa ofere co-echipierilor indicii pentru a castiga puncte;
    • Poate fi data de catre o persoana “neutra”;
    • Poate fi aleasa (si notata undeva pentru a nu exista “schimbari subite” pe parcursul interpretarii) de catre “protagonist”;
  • Se poate impune sau nu o limita de timp;
  • Ghicirea este relativa, putand fi exacta, ori aproximativa;
  • Se poate stabili ca inainte de a incepe “actul artistic” sa fie aratat prin semne, numarul de cuvinte din care este compus “rolul” pe care il va interpreta.

Podul de piatra s-a daramat - Joc al Copilariei


Un joc al copilariei foarte simplu si amuzant pentru cei mici, este chiar “Podul de piatra s-a daramat”. Acesta necesita minim 6 jucatori - 2 dintre acestia se vor aseza unul in fata celuilalt, impreunandu-si mainile si ridicandu-le pana deasupra capului lor, asemenea unui pod. Ei vor incepe sa cante cantecelul care poarta si numele jocului, iar in acest timp, restul copiilor vor incepe sa treaca, unul cate unul, pe sub mainile lor unite.

Odata ajuns la sfarsitul ultimului vers, “podul” (mainile unite) va “cadea” peste cel care se intampla sa se afle sub el. Copilul se va da in lateral, jocul reluandu-se la fel. Odata ce exista doi participanti “alesi”, exista doua variante, care depind si de numarul copiilor care se joaca:

  • Cei doi participanti pe care a “cazut podul” se vor altura podului initial”, acesta devenind mai lung pe masura ce ies copii din sirul care trece pe sub mainile unite;
  • Noul pod il va inlocui pe primul, procesul reluandu-se de fiecare data.


Versurile cantecului sunt:

Podul de piatra s-a daramat

A venit apa si l-a luat

Vom face altul pe rau, in jos

Altul mai trainic si mai frumos.


Baba Oarba - Cum se joaca 


Este foarte simplu sa joci Baba Oarba, deoarece este un joc al copilariei care poate fi pus in practica oriunde, fiind nevoie de minim 3 jucatori. In primul rand, se delimiteaza spatiul unde se va desfasura actiunea. Tot aici se face alegerea primului copil care va fi Baba Oarba. Ulterior, el se va aseza in cercul pe care restul copiilor il fac (in spatiul delimitat anterior), fiind legat la ochi pentru a nu vedea nimic in jur. 

Baba Oarba Reguli pentru jocurile copilariei

Toti copii se raspandesc, incepand sa faca sunete si zgomote, moment in care “Baba” striga “Unde esti Chirita?”, primind raspunsul “In oala cu jantita”. In cazul in care personajul principal nu reuseste sa paseze rolul mai departe, atingand pe cineva si spunandu-i numele cu voce tare, jocul se incepe iar.


Fazan Joc


Unul dintre cele mai populare jocuri ale copilariei noastrea este FAZAN. El necesita minim 2 jucatori si are reguli foarte simple, care se pot modifica in functie de preferintele pe care le au cei care participa. 

Primul jucator incepe sa spuna in gand alfabetul pana cand o alta persoana spune Stop, moment in care trebuie sa spuna cu voce tare un cuvant care incepe cu litera la care a fost oprit. Pe rand, fiecare participant va trebui sa spuna un cuvant care incep cu ultimele doua litere din cuvantul spus de catre predecesorul sau. Runda se incheie daca cineva nu poate sau nu stie un cuvant pentru a da pasa mai departe.

De-a lungul jocului, persoanele care pierd cate o runda primesc literele din FAZAN, iar jocul se incheie cand cineva a format tot cuvantul. Atunci este eliminat jucatorul si continua restul persoanelor, ori se poate lua de la zero totul, toata lumea avand un “istoric” curat.

Exemplu :  A - Arbitru - Rural - Albastru - Ru.. - … - … Iepure - Restaurant

Exista cateva elemente care pot fi adaugate pentru ca jocul sa fie si mai interactiv si palpitant:

  • Pentru spunerea unui cuvant, fiecare jucator are un timp limita prestabilit (ex.: 30 secunde);
  • Se pot exclude din lista cuvintelor permise numele proprii, cele de tari si orase;
  • Nu se poate face o inchidere pana cand nu toti jucatorii au spus cel putin un cuvant, inchiderile incepand dupa prima tura.

Saritul Corzii - Jocul Copilariei


In mod special pe timpul sezonului cald, saritul corzii este o activitate ideala pentru timpul liber petrecut afara de catre copii. 

Saritul corzii jocul copilariei 2

Desi exista nenumarate modalitati in care se poate folosi pentru a se construi jocuri interactive pentru cei mici, Saritul Corzii ca joc al copilariei noastre consta in 10 “runde”, fiecare avand o miscare speciala care trebuia repetata de atatea ori cat indica numarul sau, numaratoarea facandu-se de la 10 la 0:

  • 10 - Saritura simpla, normala;
  • 9 - Se sare alternativ, de pe un picior pe altul;
  • 8 - Se folosesc ambele picioare, alaturate pentru a sari;
  • 7 - Se sare intr-un singur picior (la alegere);
  • 6 - Se fac trei sarituri pe un picior, trei pe celalalt;
  • 5 - La fiecare saritura picioarele sunt ba impreunate, ba despartite;
  • 4 - Se sare de de doua ori pe fiecare picior;
  • 3 - Sariturile se fac tinandu-se picioarele incrucisate;
  • 2 - Mainile se tin incrucisate al fiecare saritura;
  • 1 - Sari o singura data, direct in crucis (maini si picioare);
  • 0 - Toate cele de mai sus se repeta consecutiv si cat mai repede, in doua serii.

Magarusul - Joc


In cadrul unui perimetru bine delimitat, se aleg doi jucatori ce vor reprezenta “Magarusul”, indiferent de numarul total al participantilor (minim patru). Acestia vor incerca sa intre in posesia mingii care va fi pasata intre ceilalti jucatori (de cele mai multe ori fiind impartiti in doua grupuri opuse ca pozitie sau in cerc).

In cazul in care unul dintre copii din mijloc atinge ori prinde mingea, cel care a pasat-o ii va lua locul. Daca mingea iese din perimetrul prestabilit, persoana care a aruncat-o va deveni noul “Magarus”.


Jocul Elasticul


Jocul se joaca in trei, in majoritatea cazurilor jucand doar fete. Doua persoane intindeau vestitul Elastic iar a treia trebuia sa faca 10 exercitii sarind in el si in afara sa, fara sa greseasca deloc. Castigatorul era jucatorul care reusea sa faca cele mai multe miscari legate fara sa aiba nicio greseala, adica nicio atingere neintentionata a elasticului. 

In majoritatea cazurilor, exercitiile presupun ca sariturile sa fie facute fie cu un singur picior, fie sa se faca cu picioarele impreunate, desfacute sau incrucisate, de pe o parte pe cealalta sau si in centru (spatiul din interiorul Elasticului). Totodata, persoanele care il tin vor muta elasticul de pe glezne pana la genunchi sau coapse, folosindu-si fie ambele picioare, fie unul singur pentru a schimba spatiul si inaltimea la care trebuie sa sara cea de-a treia persoana.


Frunza Joc


  Jocul Frunza este unul ideal pentru timpul petrecut afara al copiilor, deoarece implica nu doar dezvoltarea unor strategii, ci si multa miscare fizica. Acesta se poate juca si pe asfalt, si pe un loc verde (parc, gradina), cea de-a doua varianta fiind recomandata deoarece copii mai pot cadea in timpul jocului.

Frunza reguli jocul copilariei

Frunza joc se bazeaza pe trasarea unei schite precum in imaginea de mai sus, unde sunt localizate: 

  • Bazele a doua echipe;
  • Culoare de trecere;
  • Zona de refugiu (M) - jucatorul nu este protejat, ci doar se poate odihni, fiind mai greu sa fie scos din joc de catre echipa adversa;
  • Zona ce ofera imunitate (F) - protectia este completa, cel care se afla in aceasta zona putand, insa, sa scoata alti jucatori din joc;
  • Frunza fiecarei echipe (triunghiul verde).

Scopul fiecarei echipe este de a ajunge in baza adversa si de a calca ori a lua frunza acesteia. De-a lungul traseului jucatorii pot fi scosi din schita, lucru care ii va elimina. Este nevoie de minim un reprezentant al unei echipe pentru ca aceasta sa fie castigatoare. 

Exista o regula “de aur” - “Stop culoar”. Cand este spus acest lucru, inseamna ca niciun alt jucator din echipa adversa nu va putea sa il scoata pe acesta din joc pana la capatul culoarului.

Jocul necesita logica si implicare, fiecare echipa trebuind sa isi faca o strategie proprie, impartind fiecarui membru sarcini pentru a exista nu doar atac, ci si aparare in baza pe care o are. Secretul succesului este lucrul in echipa!


Flori, Fete si Baieti - Reguli


Acest joc al copilariei pune foarte mult accent pe socializare si pe cunoasterea reciproca a copiilor, fiind insa ideal si pentru o activitate in familie. Regulile si desfasurarea sunt destul de simple pentru Flori, Fete si Baieti:

  • Trebuie sa existe minim 4 jucatori;
  • Doi copii se dau in lateral si cad de comun acord asupra unui numar;
  • Dupa ce se intorc la restul jucatorilor, acestia trebuie sa ghiceasca numarul ales;
  • Acesta va trebui sa aleaga o “categorie” - Flori, Fete sau Baieti;
  • Cei doi copii care au ales numarul merg din nou intr-o parte, stabilind fiecare cate un nume din categorie;
  • Ghicitorul numarului va alege dintre cele doua optiuni si va pleca sa aleaga impreuna cu acesta urmatorul numar;
  • Jocul se repeta.

Nu exista un castigator, deoarece Flori, Fete si Baieti fiind unul dintre jocurile copilariei care pun accentul pe cunoastere si socializare, nu pe competitie.


Joc Castelul


Acest joc al copilariei este ideal pentru copiii mai mari de 6 ani care se joaca in spatii deschise precum curtea scolii sau parcurile. Pentru Joc Castelul este nevoie de cel putin 6 copii si de o minge, dar si de cateva pietre care se pot pune una peste alta.

Intr-o prima faza, trebuie construit castelul (se aseaza 9 pietre una peste cealalta), iar jucatorii se divizeaza in doua echipe adverse - una dintre ele avand scopul de a proteja castelul iar cealalta de a-l darama cu ajutorul mingii.

Incepand de la castel se numara exact 9 pasi, acolo tragandu-se o linie care marcheaza locul de unde jucatorii vor incerca sa darame castelul. Fiecare membru al echipei de atac trebuie sa arunce mingea, ea putand sa fie aruncata fie cu piciorul, fie cu mana catre castel. 

Dupa daramarea castelului, echipa de aparare va trebui sa recupereze “arma” si sa ii “vaneze” pe adversari, incercand sa ii elimine prin atingerea lor cu mingea. In acelasi timp, atacatorii trebuie sa recladeasca in cel mai scurt timp castelul, avand grija sa nu fie scosi din joc.

Exista doua posibile castiguri:

  • Apararea - victoria este a acestei echipe doar daca ea reuseste sa isi elimine toti adversarii;
  • Atacatorii - victoria va fi a acestor jucatori daca vor reusi sa refaca intregul castel inainte ca ultimul membru sa fie scos din joc de catre adversari.


Indiferent ce echipa castiga, ea va incepe pe postul atacantului.


Castelul joc are doar cateva reguli, foarte usor de respectat:

  • Echipa care apara nu va atinge direct un atacant, ci doar cu ajutorul mingii;
  • Orice jucator lovit sau atins cu mingea, va abandona piatra sau pietrele acolo unde a fost eliminat din joc.


Turca Joc 


Unul dintre cele mai vechi jocuri romanesti este Turca. Acesta se spune ca este o mostenire istorica a poporului, inca de pe vremea dacilor. Jocul se axeaza pe dezvoltarea lucrului in echipa si pe dezvoltarea personala. Exista doua echipe, fiecare fiind formata din cate 5 membrii, unul dintre ei fiind de rezerva, iar altul avand rolul de capitan (poate purta o banderola distincta).

Acest joc al copilariei variaza, fiind diferit in anumite privinte, in functie de “mostenirea” provenita din fiecare familie. 

Incepand din anul 2010 s-au inceput demersurile ca Turca sa fie recunoscut ca un sport national traditional, aprobarea din partea statului fiind primita in luna Ianuarie 2011. Odata cu acest proces oficial, Turca a fost inregistrat cu un regulament bine definit, cu anumite conditii de joc ce trebuie indeplinite, ulterior organizandu-se si cuncursuri si campionate.


Patratica - Jocurile copilariei de alta data


Patratica este un joc simplu, asemanator cu fotbalul de picior, destinata pentru timpul petrecut afara. Spatiul de joaca este un patrat care poate fi delimitat, spre exemplu, cu creta, in 4 patrate mai mici. Acestea sunt numerotate de la 1 la 4. Se stabileste prin extragere sau orice alta modalitate, locul fiecarui jucator. Regulile sunt foarte simple:

  • Mingea se va servi mereu pe diagonala:
    • 1 la 3;
    • 2 la 4;
    • 3 la 1;
    • 4 la 2.
  • Daca mingea ies din careu, se puncteaza o greseala.
  • Daca mingea cade in casuta unui jucator si face 2 batai consecutive inainte ca el sa o atinga, se considera greseala.
  • La fiecare greseala, jucatorul in cauza se va muta pe casuta cu un numar mai mic (4 in 3, 3 in 2, 2 in 1), facand schimb de loc cu fostul proprietar.
  • Datorita faptului ca jucatorul din casuta 1 nu are unde sa se mute in cazul in care greseste, el va acumula greselile, iar cand are trei va iesi din joc; exceptie este cazul in care face schimb cu jucatorul din casuta 2, caz in care istoricul de greseli va fi curat.
  • In cazul in care mingea cade pe una dintre liniile dintre casute:
    • Daca sunt ocupate ambele, se repeta lovitura;
    • Daca este ocupata doar una, se ia in considerare.

Omul Negru Joc


Acest joc al copilariei se joaca de cele mai multe ori in grupuri de minim 4 copii. El este foarte simplu si presupune mult alergat, de aceea este ideal pentru locurile de joaca in aer liber. In primul rand, se face o tragere la sorti pentru a se stabili cine va fi prima data Omul Negru si cine ii va fi ajutor. Ulterior:

  • Impreuna cu ajutorul sau, Omul Negru va alege un numar (de cele mai multe ori de la 1 la 10);
  • Doar ajutorul se va intoarce la restul copiilor care se vor tine de mana intr-un cerc;
  • Acestia vor incepe sa se invarta, cantand “Ora 1 a sosit, Omul Negru n-a venit”, schimband ora din vers pana cand vor ajunge la numarul ales de catre Omul Negru;
  • Odata ajunsi la ora “potrivita”, ajutorul va spune “Ora … a sosit, Omul Negru a venit!”;
  • Toti jucatorii se vor risipi pe terenul de joaca pentru a nu fi prinsi de catre Omul Negru;
  • Cel prins de catre acesta, ii va lua locul ca noul Om Negru si jocul va incepe din nou.


“1, 2, 3, la Perete Stai!” - Jocuri Copilaresti


Unul dintre cele mai populare jocuri ale copilariei este “1, 2, 3, la perete stai!’. Acesta este ideal sa fie jucat in cel putin 4 copii, singura “recuzita” fiind un perete, stalp sau copac. Un prim pas este alegerea celui care “se va pune”, adica persoana care se va intoarce cu spatele catre grup, cu fata spre copac sau perete.

Ceilalti copii se indeparteaza cam 3 metri in spate fata de el. In timp ce sunt spuse cuvintele “1, 2, 3, la perete stai!’ de catre cel intors cu spatele la grup, restul copiilor vor incepe sa alerge spre el, inaintand cat de mult pot pana ce acesta se va intoarce (mai repede, mai lent - dupa cum doreste) catre acestia. Grupul trebuie sa fie nemiscat in momentul cand este vazut de catre cel care e la perete / copac.

Daca cel care a numarat vede pe cineva miscandu-se, ii poate da o “porunca”, precum “Fa 3 pasi mai in spate” sau chiar “Mergi inapoi la punctul de Start”. Tot procesul se repeta pana cand cineva castiga, ajungand primul la perete / copac. Acesta va prelua stafeta pentru urmatoarea tura de “1, 2, 3, la perete stai!’.


Matele Incurcate Joc


Pentru acest joc  al copilariei este nevoie de cel putin 5 copii. Unul dintre acestia va fi “Doctorul”, ceilalti reprezentand “Matele”. 

Matele incurcate reguli jocul copilariei

Doctorul va sta intors cu spatele catre restul copiilor, ce vor sta initial intr-un cerc, tinandu-se de mana. Ei vor incepe sa se “incurce” (fara sa isi dea drumul la maini), rasucindu-se, trecand unii pe sub mainile celorlati sau pe deasupra lor. Cand considera ca sunt suficienti de “incurcati”, vor chema Doctorul care va trebui sa dea indicatii Matelor pentru a reajunge in pozitia initiala, de cerc. El le va spune unde si cum sa se miste pentru a se descurca. Daca nu reuseste, isi va pastra rolul, iar daca isi va atinge scopul, Doctorul se va realege.


Joc Statuile


Este nevoie de cel putin 3-4 jucatori pentru “De-a Statuile”. Unul dintre ei se intoarce cu spatele la ceilalti, iar restul isi vor alege o pozitie in care sa stea. Dupa ce primul copil a vazut cum s-au asezat restul, el se intoarce iar cu spatele, copii luand o alta pozitie, din nou. Cand se intoarce pentru a doua oara cu fata, jucatorul principal va trebui sa reaseze fiecare copil in prima pozitie pe care o luase. Cel care reuseste sa refaca in mod corect cele mai multe Statui, va castiga.


Prinselea Joc


Jocul Prinselea este foarte simplu si usor, nefiind nevoie de niciun spatiu special, de recuzita. Inainte sa inceapa jocul propriu zis, toti copii, minim 4, stau in cerc si cineva va recita: 

“Una-doua hai ca ploua,

Trei-patru hai la teatru,

Cinci-sase spala vase,

Sapte-opt sufla-n tort,

Noua-zece, un pahar cu apa rece

Pentru omul care trece,

Si-o cafea amara

Iesi te rog afara.”

Cel ales va avea rolul Prinzatorului, adica va incerca sa dea stafeta unui alt copil, atingandu-l sau prinzandu-l de mana.


TOMAPAN - Jocul Copilariei


Numele jocului copilariei este acronimul de la enumeratia “Tari, Orase, Munti, Ape, Plante, Animale, Nume”. Fiecare jucator trebuie sa isi faca un tabel care sa contina pe prima linie aceste 7 categorii, dar si o a opta pentru Total. Se stabileste de la inceput cate runde va avea jocul TOMAPAN. 

Dupa ce toti jucatorii (minim 2-3) au pregatit propriul tabel, o persoana spune in gand alfabetul pana cand altcineva ii spune “Stop”. Fiecare copil va trebui sa isi completeze tabelul cu litera aleasa pentru runda respectiva. Primul care va termina spune “Stop” si nimeni nu va mai putea sa adauge completari pe foaie. Calculul punctelor la TOMAPAN se face in urmatorul fel:

  • 20 puncte - raspuns corect, unde nimeni altcineva nu a completat nimic;
  • 15 puncte - raspuns corect, unic in comparatie cu celelalte raspunsuri;
  • 5 puncte - raspuns corect, identic cu al unui alt jucator (cel putin);
  • 0 puncte - nu a fost trecut niciun raspuns, ori acesta este incorect.

Totalul se poate calcula fie pe fiecare runda, fie la final, dupa toate turele. Castigatorul este jucatorul care are cele mai multe puncte acumulate.


Ratele si Vanatorii - Jocurile Copilariei Afara


Unul dintre cele mai amuzante si solicitante jocuri ale copilariei pentru adara este Ratele si Vanatorii. Acesta are nevoie de cel putin 5 copii - 2 vanatori si restul Rate. 

Vanatorii se vor pozitiona cat mai departat unul de celalalt, Ratele plasandu-se intre ei intr-un perimetru dat - daca se vrea sau se simte nevoia, poate fi marcata zona.

Vanatorii vor pasa unul de la celalalt mingea, incercand sa nimereasca cat mai multe rate la fiecare pasa pentru a le elimina pe rand (daca este atinsa oriunde). Rata are ca scop sa se fereasca, pana cand ajunge in runda finala (este singura “supravietuitoare”), moment in care incepe runda a doua - Rata trebuie sa se fereasca de loviturile Vanatorilor de atatea ori cati ani are (ex.: varsta de 10 ani - se fereste de 10 ori, 5 de la fiecare vanator). 

In runda finala, daca rata este atinsa de minge, va face schimb de rol si loc cu vanatorul care a nimerit-o. In caz contrar, daca Ratele castiga, jocul copilariei se va relua fara schimbari de statut.

O posibila modalitate prin care se poate diversifica Ratele si Vanatorii este ca fiecare Rata sa aiba un numar x de vieti (ex.: 2-3) si sa nu iasa la prima lovitura din joc. Vietile pot fi nu doar pierdute, ci si castigate, daca rata prinde cu mainile mingea. 

Totodata, o varianta a acestui joc este ca la o lovitura a unei rate sa se faca schimb intre ea si vanatorul care a nimerit-o.


“X si O” - Jocul Copilariei


Acest joc al copilariei se joaca nu doar pe foaie, ci si pe asfalt (cu creta), ori pe orice alta suprafata unde se poate face schema sa. Suprafata se imparte in 9 patrate egale, si fiecare jucator isi alege daca vrea sa fie X sau O. 


Primul incepe prin completarea unei casute, apoi pe rand, cei doi completeaza strategic tabelul cu semnul pe care il au. Scopul este de a castiga, adica de a obtine o linie dreapta continua prin asezarea consecutiva a simbolului pe una dintre cele 3 linii pe care le poate forma - verticala, orizontala, diagonala.

“Tara, Tara, Vrem Ostasi” - Jocul Copilariei


Pentru grupurile mari de copii, “Tara, Tara, Vrem Ostasi!” este jocul ideal. Acesta are nevoie de cel putin 6 participanti, care se vor imparti in 2 echipe. Acestea se vor grupa in doua linii paralele, copii din fiecare tabara tinandu-se de mana cat mai strans. 

Cine incepe jocul va striga “Tara, Tara, Vrem Ostasi!”, iar cealalta va raspunde “Pe cine?”. Odata spus numele persoanei dorite, jucatorul ales va trebui sa alerge cat poate de tare inspre echipa adversa, incercand sa “rupa” stransoarea mainilor copiilor catre care alearga. Daca reusete, va lua un copil cu el in echipa sa, daca nu reuseste, va ramane membru al echipei care l-a cerut.

Castigatoare este echipa care a strans toti membrii echipei adverse (se joaca pana cand o echipa nu mai are niciun membru).


Jocurile copilariei sunt mostenirea generatiilor trecute, acestea avand rolul de a-i invata pe cei mici cum sa socializeze, sa lucreze in echipe si sa imparta, cum sa isi atinga obiectivul aplicand o strategie, insa fara a-i suprasolicita.


Surse foto:

ItsyBitsy.ro

Loon.ro

GSP.ro

Danonino.ro

Bazaitu.ro

AdventureKids.ro

ActivitateAfara.ro

SalveQuick.ro

Ele.ro



Taguri:

Comentarii